بلاگ

ایده‌های جدید تعویض نمای ساختمان با هزینه مناسب

تعویض نمای ساختمان

با تعویض نمای ساختمان، جانی تازه به سازه مسکونی خود خواهید بخشید. فرایند بازسازی نمای ساختمان، امری پیچیده و دشوار است، اما می‌تواند زیبایی ساختمان و دوام آن را تا چندین برابر افزایش دهد. شما برای بازسازی نمای ساختمان، در ابتدا باید تاییدیه‌های لازم را از سوی شهرداری استان خود کسب کنید. در ادامه با گروه فنی مهندسی بیستون همراه باشید تا شما را با انواع نمای ساختمان و نحوه اجرای آن‌ها آشنا کنیم. (در صورتی که نیاز به مشاوره بازسازی ساختمان به صورت کاملا رایگان دارید، همین حالا با کارشناسان ما 02122256426 یا 09121497081 یا 09126024810 تماس بگیرید.)

چرا نیاز به تعویض و بازسازی نمای بیرونی ساختمان داریم؟

بازسازی و تعویض نمای ساختمان، یکی از دغدغه‌های بزرگ افراد به حساب می‌آید. نمای بسیاری از ساختمان‌ها پس از گذشت چند سال، دچار آسیب می‌شوند و نیاز به تعمیر دارند. در واقع می‌توان گفت نمای ساختمان‌ نیز مانند سایر بخش‌ها، طول عمر مشخصی دارد.

از بین رفتن نما، شکل ناخوشایندی را در ساختمان‌ها ایجاد می‌کند و ممکن است به ساختار داخلی واحدها نیز آسیب برساند. از دیگر دلایل تعویض نمای ساختمان را می‌توان تغییر نوع کاربری دانست. در برخی شرایط، آپارتمان‌های مسکونی را به ساختمان‌های تجاری، مدارس خصوصی و … تبدیل می‌کنند. از این جهت باید نمای ساختمان را مطابق با نوع کاربری جدید آن، تغییر داد.

از سوی دیگر ممکن است استحکام متریال نمای ساختمان از بین رفته باشد. این امر می‌تواند تهدیدی برای جان و مال ساکنین و رهگذران به حساب آید؛ زیرا که ممکن است نما بر روی افراد یا اشیاء آوار شود. از این جهت باید هر چه سریع‌تر نسبت به تعویض و بازسازی نمای ساختمان اقدام کنید.

البته در حال حاضر برخی افراد به دلیل اینکه از نمای ساختمان دلزده می‌شوند، آن را بازسازی و تعویض می‌کنند. با اجرای فرایند بازسازی، می‌توانید طول عمر ساختمان خود را افزایش داده و از بیشتر شدن پوسیدگی‌ها جلوگیری کنید. به همین دلیل فرایند بازسازی نمای ساختمان را امری مقرون به صرفه می‌دانند.

جذابیت نمای ساختمان

انواع نما قابل اجرا برای بازسازی یا تعویض نما ساختمان

بسیاری از افراد نمای بیرونی ساختمان را تنها به منزله زیبایی ظاهری می‌دانند. در حالی که نما کاربرد گسترده‌تری دارد. البته توجه داشته باشید که نمی‌توان جنبه زیبایی نمای ساختمان‌ها را انکار کرد. نما، با پوشاندن اسکلت اصلی، جانی تازه به ساختمان‌ها می‌بخشد. از سوی دیگر نمای ساختمان تاثیر چشمگیری در زیباسازی چهره شهر و هماهنگی با سایر سازه‌ها دارد. از سوی دیگر نمای ساختمان‌ به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند و سازه را از سرما و گرما محفوظ می‌دارد. این امر موجب شده تا ساکنین بیش از پیش به تعویض نمای ساختمان ترغیب شوند.

البته اقدام به بازسازی ساختمان از یک سو و انتخاب یک نمای دیگر برای سازه از سوی دیگر، ساکنین را دچار سردرگمی کرده است. به همین دلیل اگر قصد بازسازی ساختمان را دارید باید با انواع نماهای بیرونی آشنا شوید. نمای بیرونی هر ساختمان را بر اساس نوع متریال به کار رفته در آن، به انواع مختلفی تقسیم می‌کنند. هر کدام از این متریال‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب آن‌ها کاملا به سلیقه ساکنین و نیاز آن‌ها بستگی خواهد داشت. در ادامه با کارشناسان گروه مهندسی بیستون همراه باشید تا شما را با انواع متریال مناسب برای تعویض نمای ساختمان آشنا کنیم.

تعویض نمای ساختمان

تعویض نمای ساختمان جلوه ساختمان شما را چند برابر می‌کند و تاثیر زیادی بر ارزش آن دارد.

آجر نما

آجر نما، مدلی آشنا و رایج از گذشته تا امروز است که اکثر افراد با آن آشنایی دارند. در واقع اصلی‌ترین دلیل محبوبیت آجر برای اجرای نما ساختمان‌ها را متنوع بودن آن می‌دانند. آجرها در طرح‌ها و ابعاد گوناگونی تولید می‌شوند. از این جهت معماران می‌توانند بدون هیچگونه محدودیت از آن‌ها برای تعویض نمای ساختمان استفاده کنند.

شما نیز می‌توانید آجرها را مطابق با سلیقه خود خریداری کرده و آن‌ها را اجرا کنید. استفاده از آجر برای نمای ساختمان بسیار راحت است و می‌توان با آن اشکال مختلفی را خلق کرد. این امر موجب شده تا نحوه اجرای آجر برای نمای ساختمان‌ها را به دو دسته شامل ساده و دکوراتیو تقسیم کنند.

در آجر نمای ساده، تنها یک متریال استفاده می‌شود. در حالی که در مدل دکوراتیو، می‌توان از چندین نوع آجر در اشکال مختلف بهره گرفت. آجرها رنگ بندی متنوعی دارند و به همین دلیل گزینه ایده آلی برای تعویض نمای ساختمان هستند.

امروزه آجرهای قرمز، سفید، لعاب‌دار حصیری، روستیک و … به عنوان پرکاربردترین مدل‌ها در سطح شهر شناخته می‌شوند. البته توصیه می‌شود که برای انتخاب رنگ آجر نما، به بافت شهر نیز توجه کنید. معمولا آجرهای بژ و کرم، را برای بافت سنتی و تاریخی شهرها استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که بر اساس قوانین و مقررات شهرداری، نمی‌توان نمای آجری ساختمان‌ها را رنگ آمیزی کرد.

سیمانی

سیمان از دیگر متریال‌های آشنا و کاربردی در صنعت ساخت و ساز و تعویض نمای ساختمان به حساب می‌آید. سیمان به دلیل قیمت پایین و همچنین سرعت اجرای بالا، محبوبیت چشمگیری را به دست آورده است. از سوی دیگر این نما در برابر آتش سوزی نیز مقاومت بالایی دارد و آن را عایق حرارت می‌دانند.

اجرای نمای ساختمان با استفاده از سیمان بسیار راحت است و به همین دلیل در کمترین زمان ممکن، می‌توانید از داشتن یک نمای جدید و زیبا لذت ببرید. در حال حاضر از سیمان‌های رنگی برای نمای ساختمان‌ها استفاده می‌شود که هر کدام از آن‌ها زیبایی چشمگیری را به ارمغان می‌آورند.

نمای سیمانی از نفوذ رطوبت به داخل سازه جلوگیری می‌کند و آب را به خود جذب نخواهد کرد. از این جهت می‌توانید آن را به راحتی بشویید. البته باید بدانید که استفاده از سیمان جهت تعویض نمای ساختمان، معایبی نیز دارد که می‌توان به امکان ترک خوردگی آن اشاره کرد. نمای سیمان بیش از سایر مدل‌ها دچار شکستگی می‌شود. از این جهت به طور مداوم باید ساختمان را بازسازی کنید. از سوی دیگر، سیمان عایق خوبی برای صدا نیست و گرد و غبار را به سرعت جذب خواهد کرد.

تعویض نمای ساختمان مسکونی

سنگ

سنگ را می‌توان از دیگر متریال پیشنهادی برای تعویض نمای ساختمان معرفی کرد. سنگ‌ها ظاهری چشم نواز و خیره کننده دارند و در طرح و مدل‌های متنوعی تولید می‌شوند. در واقع استفاده از سنگ، نمایی لوکس و لاکچری را برایتان به ارمغان می‌آورد. اما باید بدانید که قیمت این متریال نسبت به مدل‌های دیگر بیشتر است.

با این حال دوام و استحکام بالاتر و طول عمر بیشتری دارد. نمای سنگی، مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی نظیر باد، طوفان، باران، برف و … دارد. همچنین می‌تواند از ساختمان در برابر نور مستقیم و سوزاننده خورشید مراقبت کند. میزان جذب گرد و غبار در نمای سنگی بسیار کمتر از سیمان است.

با این حال نباید از نماشویی غافل شوید. در صورتی که نمای سنگی در برابر تغییرات شدید دمایی قرار گیرد، دچار ترک خوردگی و شکستگی خواهد شد. از این جهت استفاده از سنگ به عنوان تعویض نمای ساختمان، در استان‌هایی با تغییرات دمایی شدید توصیه نمی‌شود.

از سوی دیگر باید کیفیت سنگ‌ها برای نمای سازه را بررسی کرده و از متریال بادوامی استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده از سنگ‌ها قوانین و مقررات خاص خود را دارند. به طور کلی باید از سنگ به همراه آجر در نمای سازه استفاده کنید. به گونه ای که نسبت سنگ به آجر، حدود ۲۰ درصد باشد.

تعویض نمای ساختمان از سنگ به چوب

کامپوزیت

ظهور ورقه‌های کامپوزیت آلومینیومی، تحولات عظیمی را در نمای ساختمان‌ها ایجاد کرد. اگر به دنبال متریال مدرن و امروزی برای تعویض نمای ساختمان خود هستید، ورقه‌های کامپوزیت را در اولویت قرار دهید. همان‌طور که عنوان شد، این ورق‌ها از جنس آلومینیوم هستند و مزایای چشمگیری را در اختیارتان قرار می‌دهند.

از جمله مزیت‌های ورق‌های کامپوزیتی، می‌توان به وزن بسیار سبک آن‌ها اشاره کرد. این امر امکان جابه‌جایی و اجرای نمای ساختمان‌ها را سهولت می‌بخشد. از سوی دیگر، ورق‌های کامپوزیت رنگ‌بندی بسیار متنوعی دارند و هر فرد بر اساس سلیقه خود می‌تواند از آن‌ها استفاده کند.

زیبایی خیره کننده و قابلیت شستشو کامپوزیت‌ها را می‌توان از دیگر مزایای آن‌ها دانست. به گونه‌ای که در صورت وجود آلودگی و کدری، می‌توان با یک شستشوی ساده، درخشندگی را به آن‌ها باز گرداند. ورق‌های کامپوزیتی عایق خوبی در برابر رطوبت و دما هستند و به همین دلیل گزینه مناسبی برای تعویض نمای ساختمان به حساب می‌آیند.

در حال حاضر کامپوزیت‌های رنگارنگ لانه زنبوری، به عنوان پرطرفدارترین متریال برای نمای ساختمان شناخته می‌شوند. البته فراموش نکنید که قیمت این متریال نسبت به نماهای دیگر بیشتر است و به همین دلیل تمام اقشار توانایی خرید آن را نخواهند داشت.

نمای سنگی برای ساختمان های مرتفع

شیشه

شیشه، متریالی آشنا است که در تمام زمان‌ها از آن استفاده می‌کردند. در دنیای امروز، شیشه به عنوان یکی از متریال مناسب تعویض نمای ساختمان شناخته می‌شود. به عقیده برخی افراد، شیشه‌ها ایمنی بالایی ندارند و برای نمای سازه مناسب نیستند. باید بدانید که این تصور کاملا اشتباه است.

شیشه، علاوه بر زیبایی خیره کننده، به عنوان پارامتر افزایش دهنده نور نیز شناخته می‌شود. با استفاده از شیشه در نمای ساختمان خود، می‌توانید نور مورد نیاز و گرمای دلچسب فضای داخلی را تامین کنید. برای نمای ساختمان‌ها معمولا از شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود که مقاومت و استحکام بالایی دارند و ایمنی ساکنین را تضمین می‌کنند.

البته باید بدانید که نمای شیشه‌ای به چندین دسته مختلف تقسیم می‌شود که محبوب‌ترین آن‌ها را می‌توان مدل‌های اسپایدر و فریم لس معرفی کرد. شیشه، علاوه بر سازه‌های مسکونی، گزینه ایده آلی برای تعویض نمای ساختمان‌های تجاری و اداری به حساب می‌آید.

شما همچنین می‌توانید از شیشه‌های رفلکس نیز برای بازسازی نمای سازه‌ها استفاده کنید. توجه داشته باشید که قوانین شهرداری هر استان برای نمای شیشه متفاوت است. به همین دلیل شما باید بر اساس مقررات استان خود، نسبت به اجرای نمای شیشه در ساختمان‌ها عمل کنید.

بایرامیکس

زیبایی، عامل مهمی در تعویض نمای ساختمان به حساب می‌آید. از این جهت امروزه نماهای دکوراتیو توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای را به دست آورند. بایرامیکس، از جمله نماهای دکوراتیو در دنیای امروز است که از ترکیب چند متریال مختلف ساخته می‌شود. این نما از نظر رنگ‌بندی، تنوع چشمگیری دارد و این امر را می‌توان اصلی‌ترین عامل محبوبیت آن دانست.

برای ساخت نمای بایرامیکس در سازه‌ها باید از انواع رزین‌های مصنوعی و طبیعی و سنگدانه کمک بگیرید. رنگ، از دیگر متریال تشکیل دهنده بایرامیکس به حساب می‌آید. بایرامیکس را یکی از مدل‌های پیشنهادی برای تعویض نمای ساختمان معرفی می‌کنند.

دلیل این امر را می‌توان مزایای چشمگیر این نما دانست. بایرامیکس پوششی یکدست و سطحی صاف را برایتان به ارمغان می‌آورد. این امر موجب شده تا شستشوی آن آسان و راحت باشد. شما می‌توانید نمای بایرامیکس را بر روی سطوح مختلف نظیر چوب، فلز و … اجرا کنید. اجرای این نما فرایندی ساده به نظر می‌رسد، اما نیاز به مهارت و تجربه دارد.

در کنار تمام مزایای بایرامیکس، معایبی نیز وجود دارد که می‌توان به عدم مقاومت آن در برابر عوامل محیطی اشاره کرد. بایرامیکس نسبت به سایر نماها مقاومت کمتری در برابر رطوبت و آفتاب دارد. به همین دلیل ممکن است که در مدت زمان کوتاهی، زیبایی خود را از دست بدهد.

نما های طرح چوب برای ساختمان

چوبی

چوب، متریالی منحصر به فرد و لوکس در دنیای امروز است که از آن معمولا به منظور تعویض نمای ساختمان‌های مدرن استفاده می‌کنند. البته قدمت چوب در نمای ساختمان، تنها به دوران کنونی محدود نمی‌شود. بلکه این متریال از زمان‌های گذشته نیز پایه ثابت صنعت ساخت و ساز بوده‌اند. با این حال امروزه به دلیل ایجاد برش‌های ظریف و خاص، متریالی لوکس و مدرن به‌حساب می‌آید. برای استفاده از چوب در نمای سازه‌ها از ترمووود استفاده می‌شود. ترمووود زیر مجموعه‌ای از چوب است که مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت و دما دارد.

به همین دلیل استفاده از ترمووود در فرایند تعویض نمای ساختمان، استحکام سازه را تا حد چشمگیری افزایش می‌دهد. برای این که بتوانید زیبایی خیره کننده‌ای را به ساختمان‌های خود ببخشید، از ترکیب ترمووود با شیشه و سنگ غافل نشوید.

این نمای ترکیبی جلوه ویژه‌ای برایتان به ارمغان آورده و مقاومت نمای ساختمان را افزایش می‌دهد. لازم به ذکر است که نمای چوب به عنوان عایق صدا شناخته می‌شود و شکل‌پذیری آسان آن را می‌توان مزیتی غیر قابل انکار دانست. این امر موجب شده تا در صورت آسیب دیدن نما، بتوانید به راحتی آن را ترمیم کنید.

تعویض نمای ساختمان قدیمی آجر سفال

اتیکس

اگر به دنبال عایقی انحصاری در تعویض نمای ساختمان هستید، اتیکس را فراموش نکنید. نمای اتیکس در واقع به عنوان عایق ساختمان شناخته می‌شود و زیبایی چشمگیری ندارد. البته شما می‌توانید با استفاده از متریال و نماهایی که در مطالب پیشین شرح دادیم، زیبایی اتیکس را بهبود ببخشید. نمای اتیکس به طور کلی شامل سه بخش است.

بخش اول به عایق‌بندی ساختمان اختصاص دارد که در این مرحله معمولا از پلی استایرن منبسط شده استفاده می‌کنند. پشم معدنی نیز از دیگر متریال مهم برای عایق بندی نمای اتیکس به حساب می‌آید. بخش دوم با عنوان مسلح کننده شناخته می‌شود و از عایق‌بندی ساختمان حفاظت می‌کند.

بخش آخر نیز به پوشش نهایی اختصاص دارد. در این مرحله به منظور بازسازی و تعویض نمای ساختمان، می‌توانید از آجرهای لعابدار، ترمووود یا اندود استفاده کنید تا زیبایی نما افزایش یابد. بارزترین مزیت نمای اتیکس را می‌توان کاهش مصرف انرژی دانست.

این نما، هزینه‌های گرمایشی و سرمایشی را تا حد چشمگیری کاهش می‌دهد و از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌کند. البته باید بدانید که نمای اتیکس، مقاومت بالایی در برابر حرارت و رطوبت دارد. به طور کلی با استفاده از اتیکس برای تعویض نمای ساختمان، دیگر نگران عوامل محیطی و خسارات آن‌ها نخواهید بود.

تعویض نما ساختمان

کیفیت متریال و ظرافت کار در تعویض نمای ساختمان

مینرال

مینرال را نمایی منحصر به فرد و چشمگیر می‌دانند. اگر شما به نمای سنگی علاقه‌مند هستید، اما نمی‌توانید بودجه لازم برای اجرای این نما را تامین کنید، از مینرال غافل نشوید. مینرال، گزینه‌ای مناسب جهت تعویض نمای ساختمان به حساب می‌آید؛ زیرا که هم از نظر استحکام و هم از جنبه زیبایی، در رتبه بالایی قرار دارد.

نمای مینرال متشکل از چندین سنگ زینتی است که می‌توانند جلوه خیره کننده‌ای را به ساختمان ببخشند. سنگ‌های گرانیت و مرمر در ترکیب با پلاستر، ساختار اصلی مینرال را تشکیل می‌دهند. البته شما می‌توانید از انواع سنگ‌های معدنی و سفید نیز برای این نما استفاده کنید.

نمای مینرال مزایای چشمگیری دارد که آن را از سایر مدل‌ها متمایز می‌کند. از جمله مزایای این نما را می‌توان سازگاری بالا با محیط زیست و رنگ‌بندی متنوع دانست. این نما همچنین در برابر آتش سوزی و حرارت، مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد. سرعت اجرای بالا و همچنین قیمت اقتصادی را می‌توان از دیگر مزیت‌های برجسته مینرال برای بازسازی و تعویض نمای ساختمان عنوان کرد. البته باید بدانید که این نما، مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارد. به همین دلیل گزینه مناسبی برای اقلیم‌های بارانی و مرطوب، نیست.

کنیتکس

کنیتکس، به عنوان نمایی پنهان شناخته می‌شود. این نما در واقع همان رنگ است که آن را با متریال منحصر به فردی ترکیب کرده‌اند. این امر موجب شده تا کنیتکس در بین گزینه‌های پیشنهادی تعویض نمای ساختمان قرار بگیرد. برجسته‌ترین مزیت این نما را می‌توان قیمت مقرون به صرفه آن دانست. از این جهت اگر بودجه مالی محدودی در اختیار دارید، می‌توانید از آن به بهترین شکل ممکن بهره ببرید. در ترکیب نمای کنیتکس شاهد متریالی نظیر اکسید تیتان و الیاف مصنوعی هستیم.

البته به منظور افزایش استقامت این نما، از مواد افزودنی خاصی در ساختار آن استفاده می‌شود. نمای کنیتکس را می‌توان بهترین مدل برای مناطق مرطوب و بارانی دانست. دلیل این امر، این است که ساختار کنیتکس مقاومت بسیار بالایی در برابر رطوبت دارد و در واقع می‌توان آن را متریالی ضدآب معرفی کرد. این نما دارای قابلیت بازسازی است و به همین دلیل در کوتاه‌ترین زمان ممکن ترمیم می‌شود.

نمونه‌ای از تعویض نمای ساختمان

سرامیکی

اگر خواهان تعویض نمای ساختمان خود هستید، می‌توانید از انواع سرامیک‌ها کمک بگیرید. سرامیک متریالی زیبا و چشم نواز است که استفاده از آن در نمای ساختمان‌ها، جلوه‌ای ویژه را به ارمغان می‌آورد. زیبایی این نما در کنار قیمت مناسب و اقتصادی آن، از جمله دلایلی است که سرامیک را به محبوب‌ترین متریال برای ساختمان‌های مدرن و امروزی تبدیل کرده است. از سوی دیگر سرامیک‌ها مقاومت بسیار بالایی در برابر یخ زدگی دارند و به عنوان یک عایق رطوبتی شناخته می‌شوند. علاوه بر این، سرامیک‌ها ضد حریق هستند و از بروز آتش سوزی جلوگیری می‌کنند.

تنوع رنگی و طرحی سرامیک‌ها را می‌توان از دیگر مزیت‌های چشمگیر این نما دانست. شما می‌توانید با توجه به شرایط اقلیمی محیط زندگی خود، از دو روش خشک و تر برای ایجاد نمای سرامیک استفاده کنید. جهت تعویض نمای ساختمان با استفاده از سرامیک، باید با معایب این متریال نیز آشنا شوید. تنها عیب این نما را می‌توان بازتاب بالای نور دانست. از آنجایی که سرامیک‌ها سطحی صاف و بسیار براق دارند، می‌توانند نور را با شدت بالایی بازتاب کنند. به همین دلیل استفاده از این نما در اماکن شلوغ و پرازدحام توصیه نمی‌شود.

نماهای ایتالیایی و باستانی

با استفاده از نانو دوام نمای ساختمان خود را افزایش دهید

امروزه پوشش نانو به عنوان یک نمای نامرئی در بین پیمانکاران و معماران شناخته می‌شود. نانو در واقع پوششی خاص و منحصر به فرد است که می‌تواند سطوح مختلف را از بروز آسیب‌های ناشی از عوامل محیطی محفوظ دارد. در حال حاضر استفاده از نانو در مرحله نهایی تعویض نمای ساختمان اهمیت بسیار زیادی دارد. این متریال انحصاری می‌تواند از نفوذ رطوبت در نمای ساختمان جلوگیری کند و طول عمر سازه را افزایش دهد. از جمله برجسته‌ترین مزیت‌های پوشش نانو را می‌توان امکان استفاده از آن برای تمامی سطوح دانست.

این امر موجب شده تا شما بتوانید از این متریال برای نمای آجر، سنگ، سیمان و … استفاده کنید. آنچه امروزه نانو را در لیست مدل‌های تعویض نمای ساختمان قرار داده، خاصیت ضدآب بودن آن است. استفاده از پوشش نانو، نمای ساختمان را تغییر نمی‌دهد و تنها موجب استحکام و دوام آن می‌شود. با استفاده از نانو نما، دیگر نگران آسیب ظاهری و شکل نامناسب ساختمان خود نباشید.

تعویض نمای ساختمان به مدل های فضایی

اصول تغییر نما ساختمان

برای تعویض نمای ساختمان باید از اصول و قوانین خاصی پیروی کنید. از مهمترین اصول در این زمینه می‌توان به بخش‌بندی ساختمان اشاره کرد. هر ساختمان از سه بخش شامل خصوصی، مشترک و مشاع تشکیل می‌شود. بخش خصوصی مربوط به هر متراژی است که در سند واحد به نام مالک شناخته می‌شود.

بخش مشترک هر ساختمان بر متراژی اختصاص دارد که تمامی ساکنین از آن استفاده می‌کنند. راه پله‌ها، لابی ساختمان و … به عنوان بخش مشترک شناخته می‌شوند. بخش مشاع، قسمتی است که تمام ساکنین در مالکیت آن سهیم هستند.

البته توجه داشته باشید که میزان سهم هر فرد به طور دقیق مشخص نیست و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. این امر بدین معنی است که هیچکدام از ساکنان بدون اطلاع و کسب رضایت از دیگری، نمی‌توانند تغییری در این بخش ایجاد کنند. نمای ساختمان به عنوان بخش مشاع هر سازه شناخته می‌شود.

از این جهت به منظور تعویض نمای ساختمان، کسب رضایت تمام ساکنین الزامی خواهد بود. از سوی دیگر هرگونه تغییر در نمای ساختمان نظیر نصب نرده و حفاظ، بنر و … بدون اطلاع و رضایت ساکنین، خلاف قوانین است و پیگرد قانونی دارد.

از دیگر اصول بازسازی نما ساختمان می‌توان به قانون هماهنگ سازی چهره شهر اشاره کرد. این امر بدین معنا است که شما در انتخاب نما ساختمان خود با محدودیت‌هایی از سوی شهرداری روبه‌رو هستید. از این جهت به منظور حفاظت از چهره شهر، نمی‌توانید از هر رنگ یا طرحی در نما استفاده کنید. بلکه نمای ساختمان شما باید با سازه‌های اطراف آن هماهنگی داشته باشد.

مجوز تعویض یا بازسازی نما ساختمان

به منظور تعویض نمای ساختمان، نیازمند دریافت مجوزها و تاییدیه‌هایی از سوی نهاد شهرداری هستید. دلیل این امر، این است که ایجاد تغییر در نمای ساختمان به دلیل تغییراتی که در ظاهر شهر ایجاد می‌کند، امری غیر قانونی خواهد بود. به همین دلیل قبل از اجرای طرح نمای جدید باید نسبت به اخذ مجوز اقدام کنید. نخستین مجوزی که برای بازسازی نمای ساختمان به آن نیاز دارید، رضایتنامه تمام ساکنین است. پس از آن باید نسبت به اخذ مجوز لازم بابت نوع مصالح و متریال مورد نیاز نمای جدید، اقدام کنید.

پس از آن باید طرح نمای جدید ساختمان و نقشه آن را به دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری ارائه دهید. از دیگر مجوز‌های لازم، می‌توان به کسب تاییدیه کمیسیون‌های مربوطه بابت نقشه نمای جدید، اشاره کرد. در نهایت با ارائه تمام تاییدیه‌های عنوان شده به نهاد شهرداری، می‌توانید مجوز ترمیم ساختمان را دریافت کنید. در ادامه جزئیات بیشتری از نحوه اخذ پروانه تعویض نمای ساختمان را شرح خواهیم داد.

مراحل تعویض‌ نمای‌ ساختمان‌

مراحل قانونی برای اخذ تاییدیه شهرداری جهت تعویض نمای ساختمان

بر اساس ماده ۹ قانون تملک آپارتمان‌ها، ایجاد هرگونه تغییر در ساختمان که از منظر عمومی قابل مشاهده باشد، ممنوع است. این قانون بر ممنوع بودن تعویض نمای ساختمان بدون کسب مجوز دلالت دارد. از این جهت شما نمی‌توانید به صورت خودسرانه نمای ساختمان را تغییر دهید. حتی اگر این فرایند با رضایت تمام ساکنین ساختمان انجام گیرد، از نظر شهرداری امری غیر قانونی به حساب می‌آید. از این جهت شما باید در ابتدا مجوزهای لازم برای تغییر نمای ساختمان را از سوی شهرداری اخذ کنید.

بدین منظور، یکی از ساکنین ساختمان با در دست داشتن رضایتنامه و وکالت از سوی دیگر ساکنان، باید فرم درخواست بازسازی را تکمیل کرده و پرونده تعویض نمای ساختمان را تشکیل دهد. در مرحله بعدی تاریخ و ساعت بازدید مامور شهرداری به شما اطلاع داده می‌شود. در زمان بازدید، حضور تمامی ساکنان ساختمان الزامی خواهد بود. سپس مامور شهرداری گزارش بازدید را به مسئولان مربوطه ارائه می‌دهد و در صورت نبود مشکل، پروانه یا همان مجوز تعمیر نمای ساختمان صادر می‌شود.

مراحل اداری تعویض‌ نمای‌ ساختمان‌

مراحل بازسازی نمای ساختمان

تعویض نمای ساختمان در چهار مرحله اصلی خلاصه می‌شود. مرحله اول با عنوان برداشت شناخته می‌شود و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. در این مرحله پیمانکاران و مهندسی، نمای ساختمان را مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌دهند و تمامی اشکالات آن را مشخص می‌سازند. در این مرحله مشخص می‌شود که کدام قسمت‌ها تنها به یک ترمیم ساده نیاز دارند و کدام بخش‌ها، نیازمند محکم سازی و آهن کشی هستند.

مرحله دوم به طراحی نمای جدید ساختمان اختصاص دارد. پارامترهای متعددی در این مرحله دخیل هستند که می‌توان به تاییدیه شهرداری و بودجه نهایی بازسازی اشاره کرد. طراحی نمای ساختمان باید به صورت تخصصی و بر اساس قوانین و مقررات شهرسازی انجام گیرد.

از سوی دیگر برای تعویض نمای ساختمان و طراحی آن، باید به نوع کاربری ساختمان نیز توجه شود. در مرحله بعدی باید نسبت به انتخاب و خرید متریال مناسب اقدام کنید. توجه داشته باشید که نمای ساختمان، به عنوان شناسنامه سازه شناخته می‌شود و تاثیر چشمگیری در موقعیت اجتماعی و اقتصادی ساکنین دارد.

از این جهت حتما از متریال باکیفیت و بادوام برای فرایند بازسازی نما استفاده کنید. مرحله آخر بازسازی، به اجرای طرح پیشنهادی می‌پردازند. در این مرحله باید از تیم‌های حرفه‌ای کمک بگیرید تا فرایند اجرا را به صورت مهندسی شده انجام دهند.

محدودیت های تعویض‌ نمای‌ ساختمان‌

آیا محدودیتی در تعویض درب و پنجره بیرونی ساختمان وجود دارد؟

از آنجایی که درب‌ها و پنجره‌های بیرونی در بخش مشاع ساختمان قرار دارند، تعویض خودسرانه آن‌ها غیر قانونی خواهد بود. هیچ یک از ساکنین حق ندارد که پنجره‌های بیرونی واحد مسکونی خود را بدون اطلاع تغییر دهد. از سوی دیگر هرگونه تغییر و تعویض نمای ساختمان، نیازمند مجوز از سوی شهرداری است. به همین دلیل تعویض درب‌ها و پنجره‌ها نیز با محدودیت‌های خاصی روبه‌رو خواهد بود. البته در صورت رضایت ساکنین، همه واحدها می‌توانند رنگ پنجره‌های بیرونی را تغییر دهند یا از شیشه‌های رفلکس استفاده کنند. (مقاله تعویض پنجره قدیمی با دوجداره را بخوانید)

بازسازی نمای خانه‌های قدیمی

خانه‌های قدیمی را می‌توان بازسازی و نوسازی کرد. اکثر افراد این دو اصطلاح را با یکدیگر اشتباه می‌گیرند. در حالی که بازسازی و نوسازی دو فرایند کاملا متفاوت هستند و می‌توان آن‌ها را مکمل یکدیگر دانست. در نوسازی، بافت ساختمان‌های بسیار قدیمی تخریب می‌شود و سازه‌های جدید جایگزین آن‌ها می‌شوند. در حالی که بازسازی و تعویض نمای ساختمان‌های قدیمی، تنها بر ترمیم شکل ظاهری سازه و محکم سازی آن دلالت دارد. بازسازی نمای ساختمان‌های قدیمی را می‌توان به صورت تر و خشک انجام داد.

بسیاری از معماران و پیمانکاران از شیوه خشک برای تعویض نما استفاده می‌کنند؛ زیرا که این روش مزایای چشمگیری دارد. بازسازی به روش خشک هیچگونه تخریبی به همراه نخواهد داشت و آلودگی صوتی و بهداشتی بسیار کمی دارد. علاوه بر این، در روش خشک از آهن‌کشی مجدد استفاده می‌شود.

به همین دلیل استحکام ساختمان‌های قدیمی افزایش می‌یابد. در فرایند تعویض نمای ساختمان‌های قدیمی، فرایند آب‌بندی را فراموش نکنید. درزبندی و آب‌بندی این خانه‌ها، آن‌ها را از نفوذ رطوبت محفوظ می‌دارند. شما می‌توانید به منظور زیباسازی نمای ساختمان‌های قدیمی، از فرایند نورپردازی استفاده کنید.

هزینه تعویض‌ نمای‌ ساختمان‌

بازسازی نمای آجری

اگر سازه شما نمای آجری دارد، می‌توانید به دو صورت نسبت به تعویض نمای ساختمان اقدام کنید. در روش اول، باید نمای فعلی را به طور کامل تخریب کرده و نمای جدید را با متریال انحصاری خود اجرا کنید. شما هیچ محدودیتی در انتخاب نمای جدید نخواهید داشت و می‌توانید از نمای سنگی، چوبی، مینرال، سرامیکی و … استفاده کنید. اما ممکن است برخی افراد خواهان ترمیم نمای فعلی باشند. در صورتی که بخواهید نمای آجری فعلی ساختمان‌تان را بازسازی کنید، باید در ابتدا از فرایند شستشو کمک بگیرید.

همانطور که عنوان شد، آجرها دارای قابلیت شستشو هستند و می‌توانید با کمک این فرایند، جلوه و زیبایی از بین رفته را به آن‌ها بازگردانید. این امر، فرایندی مقرون به صرفه است و نیازی به تخریب نمای فعلی ندارد. البته اگر نمای آجری ساختمان شما دچار ریزش و ترک خوردگی شده باشد، باید نسبت به ترمیم آن با استفاده از متریال جدید اقدام کنید. برای این امر می‌توانید از فرایند بندکشی کمک بگیرید. این فرایند با کمترین احتمال خرابی، به بازسازی قسمت‌های فرو ریخته می‌پردازد.

اهمیت طراحی نمای‌ ساختمان‌

بازسازی نمای سنگی

به منظور تعویض نمای ساختمان‌های سنگی نیز می‌توانید مانند مدل آجری از فرایند شستشو کمک بگیرید. اما در شرایطی که آسیب نما زیاد باشد، باید نسبت به بازسازی آن اقدام کنید. برای بازسازی نمای سنگی باید در ابتدا نمای فعلی را تخریب کرده و سطح نمایان شده را از هرگونه گرد و غبار و آلودگی بزدایید.

اگر زیرساز نما آلوده و کثیف باشد، طول عمر ملات و کیفیت آن کاهش می‌یابد. در مرحله بعدی باید ملات مناسبی را برای سنگ‌های نمای جدید تهیه کنید. توصیه می‌شود که برای ساخت ملات، از ماسه‌های شسته شده کمک بگیرید. این ماسه‌ها کیفیت بسیار بالایی دارند و نیاز شما به سایر افزودنی‌ها را کاهش می‌دهند.

پس از آن باید نسبت به نصب قرنیزهای شیب‌دار اقدام کرده و به طور کامل از اصول بندکشی پیروی کنید. با نصب قرنیزهای شیب‌دار و رعایت اصول بندکشی، از نفوذ آب به ملات زیر نما جلوگیری خواهید کرد. توجه داشته باشید که شیب قرنیزها باید به سمت داخل باشد و برای بندکشی نیز از ملات‌های دانه ریز استفاده کنید. پس از آن باید سنگ‌ها را با استفاده از پیچ‌های مخصوص و رول پلاک، به زیرساز نما متصل کنید. نوع سنگ انتخابی، میزان چسبندگی آن و … از عوامل موثر بر تعویض نمای ساختمان‌های سنگی هستند.

بازسازی و تعویض‌ نمای‌ ساختمان‌

هزینه تعویض نما ساختمان

هزینه تعویض نمای ساختمان، پارامتری متغیر است و نمی‌توان مبلغ یکسان و دقیقی را برای آن عنوان کرد. هزینه بازسازی نمای ساختمان‌ها بر اساس عوامل مختلفی تعیین می‌شود. از جمله مهمترین عوامل موثر را می‌توان تعداد طبقات ساختمان و همچنین متراژ نهایی نما، معرفی کرد. از سوی دیگر سبک نما و نوع متریال نیز در هزینه آن موثر است. هر چه حمل متریال انتخابی سخت‌تر باشد، هزینه بازسازی نیز افزایش می‌یابد.

از دیگر پارامترهای موثر در هزینه تعویض نمای ساختمان می‌توان به ضریب صعوبت اشاره کرد. ضریب صعوبت بر میزان خستگی و تلاش کارگران برای حمل متریال به طبقات بالاتر دلالت دارد. شما باید تمام هزینه‌های مربوطه نظیر قیمت مصالح، دستمزد کارگران و … را در ضریب صعوبت ضرب کنید. بدین ترتیب هزینه نهایی تعویض و بازسازی نمای ساختمان به دست می‌آید.

نتیجه‌گیری

تعویض نمای ساختمان، فرایندی جذاب است که می‌تواند شکل ظاهری سازه را به طور کامل تغییر دهد. این فرایند در واقع به دلیل زیباسازی چهره ساختمان و همچنین افزایش استحکام و دوام آن انجام می‌گیرد. با اجرای فرایند بازسازی، می‌توانید ساختمان خود را در برابر عوامل محیطی نیز عایق کنید. به منظور تعویض و بازسازی نمای ساختمان باید از گروه‌های اجرایی حرفه‌ای کمک بگیرید. گروه فنی مهندسی بیستون، با ارائه مدرن‌ترین طراحی‌های نمای ساختمان، یاری‌رسان شما برای زیباسازی ساختمان‌ها هستند. به شما پیشنهاد می کنیم مقالات دیگر سایت بیستون که مرتبط با بازسازی ساختمان هستند، مثل بازسازی حیاط قدیمیبازسازی سقف خانهبازسازی راه پلهبازسازی سرویس بهداشتی و نوسازی ساختمان قدیمی را نیز مطالعه کنید. جهت کسب اطلاع بیشتر در خصوص قیمت‌ها و شرایط همکاری با شماره درج شده در وبسایت، تماس بگیرید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *