بلاگ

بازسازی راه پله های قدیمی در تهران

بازسازی راه پله های قدیمی

در هر ساختمانی که راه پله وجود داشته باشد، زمانی که ساختمان قدیمی شد و خرابی در راه پله ها مشاهده شد، باید در اولین زمان، نسبت به بازسازی آن اقدام نمود. علاوه بر خرابی، از مد افتادن پله‌ها نیز یکی از دلایل عمده نیاز به بازسازی است. زیبایی راه پله تاثیر زیادی بر زیبایی محل زندگی شما دارد.

خرابی در راه پله‌ ها می‌تواند عواقب جدی را به همراه داشته باشد. به خصوص اگر شما یک ساختمان قدیمی دارید، بازسازی راه پله ‌های قدیمی اهمیت بیشتری خواهد داشت چون مصالح ساختمانی عمر مفید خاص خود را دارند و بعد از گذشت این مدت زمان، کارایی خود را از دست می‌دهند. به همین دلیل است که باید نسبت به تعمیر و ترمیم بافت ساختمانی اقدام کنیم. در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد اهمیت بازسازی راه پله‌ های قدیمی و میزان هزینه‌ای که باید برای این منظور کنار بگذارید صحبت نماییم.

بازسازی راه پله قدیمی ادارات

توجه: اگر ساکن تهران هستید و تمایل به بازسازی راه پله های قدیمی ملکتان دارید، شرکت فنی مهندسی بیستون بعد از بررسی وضعیت پله ‌ها، برآورد تقریبی از هزینه‌ها نیز خواهد داشت تا شما بر اساس بودجه خود بتوانید تصمیم درستی را برای تعمیر و بازسازی پله ها اتخاذ کنید. برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت حدودی لطفا با شماره 0212225642609126024810 یا 09121497081 تماس بگیرید.

چرا باید راه پله‌‌ها را بازسازی کرد؟

اجازه دهید ابتدا در مورد اهمیت بازسازی راه پله ‌های قدیمی صحبت کنیم. در صورتی که خرابی در پله ‌ها رخ داده باشد، رفت و آمد از راه پله ها، بسیار خطرساز خواهد شد به خصوص در مجتمع‌های تجاری و اداری که رفت و آمد افراد از پله‌ ها زیاد است، اگر شکستگی در پله ‌ها وجود داشته باشد، ممکن است برای مردم عواقب خطرناکی را به همراه داشته باشد.

همچنین خرابی پله‌ ها بر روی زیبایی نمای ظاهری ساختمان تأثیر می‌گذارد. فرض کنیم که شما یک خانه دوبلکس دارید و اکنون پله ‌های ساختمان دچار مشکلاتی همانند ترک، شکستگی و یا جرم زیادی شده‌اند که به راحتی قابل تمیز شدن نیستند. در چنین شرایطی، زیبایی ظاهر دکوراسیون خانه شما به شدت تحت تأثیر قرار گرفته و نمای خانه زشت می‌شود. اگر قرار است خانه خود را بفروشید، مسلما زیبا بودن تمامی قسمت‌های ساختمان و البته سالم بودن بافت ساختمان، تأثیر بسیار زیادی بر جلب توجه مشتری دارد. بنابراین اگر می‌دانید پله‌های ساختمان شما دچار مشکلی شده‌اند، حتماً در اولین فرصت برای بازسازی راه ‌پله‌ ها اقدام کنید چون شاید تمامی قسمت‌های خانه بسیار عالی باشند ولی خراب بودن پله‌ ها باعث منفی شدن نظر مشتری خواهد شد.

اصول بازسازی پله ‌ها

اصول بازسازی راه پله ‌ها

برای اینکه بازسازی راه پله‌ های قدیمی به بهترین شکل ممکن انجام گیرد به گونه‌ای که در کنار زیبایی، ایمنی پله ‌ها نیز بالا باشد، باید چند اصل را در نظر بگیریم:

1- حتماً باید محل شروع تا محل پایان پله‌ ها را با دقت بررسی کنید چون شاید شما تصمیم گرفته‌اید ارتفاع پله‌ها کاهش یا افزایش پیدا کند و همین موضوع بر روی تعداد پله‌ها تأثیر می‌گذارد.

2- توجه داشته باشید که ارتفاع پله ‌ها نباید از حد استاندارد بیشتر و یا کمتر گردد چون همین موضوع باعث می‌شود راه رفتن بر روی پله‌ ها دشوار گردد.

3- عرض پله‌ ها نیز بسیار مهم است. اگر پله ها بسیار باریک باشند، در زمان رفت و آمد، پای ما بر روی آن‌ها سر می‌خورد. بنابراین عرض پله باید بین ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتر باشد. البته این نکته را مد نظر داشته باشید که به طور کلی ارتفاع، طول و عرض پله‌ ها باید براساس نوع کارایی ساختمان و تعداد طبقاتی که در آن وجود دارد، تعیین گردد. برای مثال در ساختمان‌های تجاری و حتی در بیمارستان‌ها، پله ‌ها باید بزرگ و خیلی پهن باشد تا اگر افراد و بیماران در حال حرکت بر روی پله‌ ها هستند، از روی آن‌ها سر نخورند.

4- یکی دیگر از اصول مهم در بازسازی پله ‌ها بررسی میزان خرابی رخ داده در آن است. گاهی اوقات تنها تمایل داریم ظاهر پله‌های خانه یا محل کار را زیباتر کنیم ولی اگر یک شرکت مهندسی وضعیت پله ‌ها را مورد بررسی قرار دهد، متوجه می‌شود که بافت راه پله ‌ها به شدت آسیب دیده و حتماً باید تعمیرات کامل انجام گیرد. در واقع در چنین شرایطی، بازسازی اساسی مورد نیاز است. بنابراین بهتر است اجازه دهید مهندس ناظر در مورد این موضوع صحبت کند. برای این منظور می‌توانید بر روی کمک شرکت فنی مهندسی بیستون حساب کنید.

5- حتماً در بازسازی پله ‌ها از مواد و متریال بسیار عالی استفاده کنید. اگر این بازسازی، مربوط به یک ساختمان تجاری است و در نتیجه هر روز افراد زیادی از پله‌ ها استفاده می‌کنند، در چنین شرایطی سرعت فرسودگی پله‌ ها افزایش پیدا خواهد کرد. درب ساختمان‌های تجاری معمولاً همیشه باز بوده و پله‌ ها هر روز در معرض جریان هوا و گرد و غبار دارند. بنابراین سایش و شکستگی پله ‌ها با سرعت بیشتری اتفاق خواهد افتاد.

هزینه بازسازی راه پله‌

6- در انتخاب متریال بهتر است خساست به خرج ندهید و سنگ‌های بادوام و مقاوم استفاده کنید تا بتوانید در زمان شستشو، بهترین شوینده‌ها را مورد استفاده قرار دهید.

7- بعضی از افراد فکر می‌کنند وقتی در مورد بازسازی پله ‌های قدیمی صحبت می‌کنیم، فقط کافی است راه پله‌ها را تعمیر کنند ولی باید دیواری که در کنار پله‌ها قرار گرفته است را نیز تعمیر نمایید. اگر شکستگی در بافت دیوارپوش اتفاق افتاده باشد، حتی اگر پله‌ها را تعمیر کنید، این شکستگی در دیوار پیشروی کرده و باعث می‌شود پله‌ها نیز ترک بخورند. از طرف دیگر ظاهر دیوارپوش باید با طراحی پله‌ ها تطابق داشته باشد چون این مسئله از نظر جذابیت دکوراسیون، نمای بسیار زیبایی را برای محیط ایجاد می‌کند.

8- نورپردازی پله ‌ها نیز فاکتور مهم دیگری است که باید در بازسازی راه پله‌ ها به آن توجه داشته باشیم. به خصوص در ساختمان‌های تجاری، باید به این مسأله توجه بیشتری داشت به خاطر اینکه اگر تعداد طبقه‌ها زیاد باشد، با بالا رفتن ارتفاع ساختمان، میزان نور در طبقه‌ها کاهش پیدا کرده و باید روشنایی در پله‌ها وجود داشته باشد تا افراد در زمان تردد، دچار مشکل نگردند.

9- یکی از مهمترین اصول برای بازسازی پله ‌های قدیمی، بحث امنیت پله ‌ها است. نوع متریالی که قرار است برای بازسازی پله‌ ها مورد استفاده قرار دهید، باید ایمن باشد به گونه‌ای که از سر خوردن افراد جلوگیری گردد. برای مثال اگر چه می‌توان پله‌ ها را با شیشه نیز طراحی کرد ولی ایمنی این پله‌ ها بسیار پایین‌تر است. مردم در زمان رفت و آمد بر روی پله‌ های شیشه‌ای احتیاط زیادی به خرج می‌دهند چون می‌ترسند بر روی آن‌ها سر بخورند. اگر کمی آب روی پله شیشه‌ای بریزد، احتمال سرخوردن، بالا خواهد بود.

10- از طرف دیگر در زمان نصب پله های سنگی باید به این موضوع توجه داشت که لب پله گرد نشود بلکه زاویه‌دار باشد چون این زاویه از سر خوردن افراد جلوگیری خواهد کرد. بنابراین در بازسازی پله‌ها تنها به زیبایی توجه نکنید بلکه ایمن بودن کار باید در اولویت اول قرار گیرد.

11- نحوه چسباندن پله ‌ها نیز بسیار اهمیت دارد. مسلما استفاده از شن و سیمان، بهترین متریال برای نصب پله ها است ولی اگر قرار است پله های جدید را بر روی پله های قبلی بچسبانید و در نتیجه می‌خواهید از چسب استفاده نمایید، باید از کیفیت چسب مطمئن باشید تا در اثر شستن پله با شوینده، پله ها از لایه قبلی خود جدا نشوند.

هزینه بازسازی پله‌ ها چقدر است؟

هزینه بازسازی پله‌ ها

سؤال تمامی افرادی که به فکر بازسازی پله ‌های قدیمی هستند، مبلغی است که باید برای این منظور پرداخت کنند. البته شرکت فنی مهندسی بیستون در جلسه مشاوره قبل از شروع به کار، پیرامون این مسأله به طور کامل توضیحاتی را ارائه خواهد کرد ولی اگر می‌خواهید بدانید که هزینه بازسازی راه پله‌ های قدیمی چقدر می‌شود باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

1- میزان تعمیرات انجام گرفته بر روی پله‌ ها

گاهی اوقات تنها چند پله دچار ترک و شکستگی شده و با تعمیر آن‌ها مشکل برطرف می‌گردد. مسلما در چنین شرایطی هزینه کار کمتر از زمانی است که شما مجبور هستید پله‌ ها را به طور کامل بازسازی کنید.

2- طراحی اجرا شده برای نصب پله‌ ها

اگر به فکر طراحی جدید راه پله ‌ها هستید، به دلیل اینکه باید بازسازی به صورت کامل انجام گرفته، پوشش پله‌ ها عوض شود و حتی لازم است دیوارپوش را نیز تغییر دهید، در نتیجه باید مبلغ بیشتری را پرداخت کنید.

3- هزینه خرید مصالح

هر اندازه مصالح ساختمانی گران‌تر شود، هزینه بازسازی پله ‌ها نیز افزایش پیدا خواهد کرد. البته پیشنهاد می‌کنیم به هیچ عنوان کیفیت را قربانی هزینه‌ها نکنید چون اگر از مصالح ساختمانی بی‌کیفیت استفاده کنید، پله‌ ها خیلی زود دچار خرابی شده و مجبور هستید دوباره هزینه‌ای را برای ترمیم و بازسازی کنار بگذارید. شرکت فنی مهندسی بیستون در خرید مصالح، به شما کمک می‌کند. در واقع ما در این شرکت مسئولیت صفر تا صد کار را برعهده می‌گیریم و اگر شما تمایل داشته باشید، کلیه متریال مورد نیاز برای بازسازی پله ‌های قدیمی را نیز خریداری خواهیم کرد. همچنین برای اینکه شما از کیفیت این مصالح مطمئن شوید، تست‌های مربوط به کیفیت آن‌ها را نیز در اختیار شما قرار خواهیم داد.

4- وسعت ساختمان

هر اندازه تعداد پله ‌ها در ساختمان بیشتر باشد هزینه بازسازی افزایش پیدا می‌کند. برای مثال در ساختمان‌های تجاری، اداری و بیمارستان‌ها که تعداد طبقات بیشتر است، اگر قرار باشد کلیه طبقات را بازسازی کنید، باید مبلغ بیشتری را کنار بگذارید.

5- طراحی جدید پله ‌ها

اگر به فکر بازسازی پله‌ ها در خانه هستید، قطعاً نوع طراحی اجرا شده برای بازسازی راه پله‌ ها بر روی زیبایی دکوراسیون ساختمان شما تأثیر می‌گذارد. بنا بر آنچه که گفته شد، شرکت فنی مهندسی بیستون یک کلکسیونی از طراحی جدید پله ‌ها را در اختیار شما قرار می‌دهد تا شما با انواع طراحی‌های جدید راه پله ‌ها آشنا شوید. اگر قرار است پله‌ های داخلی ساختمان بازسازی شوند، باید به تطابق طراحی پله ‌ها با سبک دکوراسیون داخلی توجه داشته باشیم. اما اگر می‌خواهید پله‌ های حیاط و یا محوطه بیرونی مجتمع را بازسازی کنید، باز هم باید تطابق بین عناصر موجود در محوطه با نوع متریال به کار رفته در پله‌ ها و سبک طراحی را در نظر گرفت.

مدت زمان بازسازی پله ‌های قدیمی

روکش کردن پله ها

روکش‌های متنوعی در بازار موجود است که بدون نیاز به تخریب پله ها، می‌توانید ظاهر زیبایی به آنها ببخشید.

جالب است بدانید اغلب مشتریان که به گروه فنی مهندسی بیستون مراجعه می‌کنند، به فکر بازسازی سریع راه پله‌ های خانه قدیمی خود هستند و می‌خواهند هر چه زودتر کار تمام شود تا بتوانند در خانه زندگی کنند. اگر قرار است پله ‌های محوطه را بازسازی کنید، قطعاً مشکلی برای زندگی کردن در ساختمان نخواهید داشت. مگر اینکه برای ورود به داخل ساختمان، راهی جز عبور از پله ‌ها وجود نداشته باشد که در این صورت مهندسین پروژه، باید شرایطی را فراهم کنند تا برای رفت و آمد دچار مشکل نشده و تا زمان اتمام بازسازی پله ‌های قدیمی، نیاز به استفاده از این پله‌ ها نباشد. اما اگر خانه شما دوبلکس است و می‌خواهید پله ‌های داخل ساختمان را بازسازی کنید، باید این موضوع بررسی شود که به چه میزان بازسازی نیاز است. گاهی اوقات با روکش کردن پله‌ها، برداشتن چند پله، ترمیم بافت مصالح ساختمانی به کار رفته در آن‌ها و نصب مجدد همان پله ها، مشکل برطرف می‌گردد و در نتیجه بعد از یک تا دو روز، بازسازی به پایان خواهد رسید. اما اگر قرار است تعمیرات کلی در پله ‌ها و دیوارپوش کنار آن‌ها انجام شود، بهتر است خانه را تخلیه کنید تا مهندسین و کارگران با حوصله امور را پیش ببرند. اگر عجله کنند ممکن است کیفیت نهایی کار برای شما رضایت بخش نباشد.

بنابراین همانگونه که متوجه شدید، میزان خرابی رخ داده در پله ‌ها و در نتیجه میزان نیاز به بازسازی، مهمترین عاملی است که بر روی مدت زمان بازسازی پله ‌های قدیمی تأثیر می‌گذارد.

اگر به دنبال روکش برای پله های قدیمی هستید، برای دریافت مشاوره و استعلام قیمت با شماره 0212225642609126024810 یا 09121497081 تماس بگیرید.

بهترین مصالح برای بازسازی پله‌ ها چیست؟

سنگ برای بازسازی پله

تا این قسمت از مطلب متوجه شدید که برای بازسازی پله ‌ها باید از مصالح بسیار باکیفیت استفاده کنید تا پله‌ ها از دوام و استحکام بالایی برخوردار بوده و طول عمر مفید آن‌ها افزایش پیدا کند. حتما این سوال برای شما به وجود آمده است که بهترین مصالح برای بازسازی پله‌ ها چیست؟ اگر شما انواع طراحی راه پله ‌ها را مشاهده کنید، متوجه خواهید شد که می‌توان از سنگ، چوب، شیشه و فلز برای ساختن پله ‌ها استفاده کرد. مثلاً در خانه‌های دوبلکس اغلب افراد ترجیح می‌دهند پله ‌های چوبی را نصب کنند. البته لازم است این نکته را بیان کنیم که برای طراحی پله چوبی، از چوب‌های ترموود استفاده می‌شود که مقاومت بسیار زیادی در برابر فشار، تغییرات دما و رطوبت دارند. به همین دلیل است که حتی می‌توان برای ویلا‌های شمال کشور نیز از چوب برای بازسازی پله‌ ها استفاده کرد. اما اگر بخواهیم بهترین متریال برای بازسازی راه پله‌ های قدیمی را نام ببریم، باید به سنگ‌ها اشاره کنیم. سنگ‌ها طبیعتا مقاومت بسیار بالایی نسبت به سایر متریال داشته و اگر شما بخواهید به صورت مداوم آن‌ها را بشویید، به راحتی دچار سایش، ترک و شکستگی نخواهند شد. از آنجایی که سنگ‌ها جایگاه بالاتری نسبت به سایر مصالح برای بازسازی پله های قدیمی دارند، بنابراین در ادامه، برخی از مهم‌ترین سنگ‌های مورد استفاده برای ساختن و بازسازی پله ‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

– سنگ گرانیت

سنگ‌های گرانیتی در عین حال که مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارند، درخشندگی بالایی نیز داشته و به همین دلیل هر بار که آن‌ها را تمیز می‌کنیم، گویی روغن جلا بر روی آن‌ها استفاده شده و به همین دلیل جلا و درخشندگی بسیار بالایی دارند.

– سنگ تراورتن

این سنگ نیز مقاومت بسیار بالایی در برابر سایش دارد ولی نباید از مقاومت آن در برابر نور خورشید، رطوبت و گرما و سرما نیز غافل شد. بنابراین اگر به فکر طراحی بسیار زیبا برای محیط داخلی و بیرونی ساختمان هستید، سنگ تراورتن گزینه مناسبی خواهد بود.

– سنگ چینی

از آنجایی که میزان جذب آب توسط سنگ چینی بسیار پایین است، بنابراین مقاومت بالایی در برابر شستشو دارد. به همین دلیل در ساختمان‌های تجاری و اداری، می‌توان از این سنگ استفاده کرد.

– سنگ مرمر

این سنگ در برابر رطوبت، ضربه و سایش مقاومت بالایی دارد ولی معمولاً سنگ‌های مرمر برای ساختمان‌های مسکونی استفاده می‌شوند چون هزینه آن‌ها بالاتر بوده و از طرف دیگر طراحی‌های زیبا در سنگ مرمر که به دلیل رگه‌های پیچیده در آن ایجاد می‌شود، باعث زیباتر شدن دکوراسیون داخلی خواهد شد.

مراحل بازسازی راه پله توسط شرکت فنی مهندسی بیستون

مراحل بازسازی راه پله

اگر می‌خواهید بازسازی راه پله ‌های یک ساختمان مسکونی قدیمی یا محل کار خود را انجام دهید، می‌توانید با شرکت فنی مهندسی بیستون تماس بگیرید. این شرکت علاوه بر تهران، دامنه فعالیت خود را در سایر استان‌های ایران نیز گسترش داده و مجموعه‌ای از مهندسین توانمند و متخصص را گرد هم آورده تا بهترین خدمات را برای شما ارائه کنند. تمامی مسئولیت کار از جمله تخریب، تهیه مصالح ساختمانی و ارائه طراحی‌های جدید، بر عهده شرکت ما خواهد بود. مراحل بازسازی راه پله‌ توسط شرکت فنی مهندسی بیستون عبارتند از:

1- بررسی وضعیت راه پله‌ ها

ابتدا مهندس ناظر شرکت باید راه پله ‌های شما را مورد بررسی قرار دهند. بارها این اتفاق رخ داده است که مشتریان تنها می‌خواهند بازسازی ظاهری پله ‌ها را انجام دهند ولی بعد از بررسی‌هایی که توسط مهندسین ما صورت می‌گیرد، مشخص شده است که بافت پله‌ها بسیار قدیمی و آسیب دیده است و حتماً باید مصالح ساختمانی به کار رفته در پله ‌ها نیز ترمیم گردد. بنابراین نمی‌توان تا قبل از بررسی وضعیت راه پله ‌ها، در مورد بازسازی با با تخریب یا بدون تخریب صحبت کرد. همچنین باید وضعیت دیوارپوش پله ها نیز بررسی شود. از آنجایی که طراحی دیوارپوش بر روی زیبایی پله‌ها به خصوص در ساختمان‌های مسکونی تأثیر می‌گذارد، بنابراین باید اجازه دهید در صورت نیاز، تغییراتی در دیوارپوش انجام گیرد. البته اگر شکستگی، ترک و یا نم در دیوارپوش مشاهده شود حتماً باید آن قسمت را تعمیر نمود چون حتماً این مشکلات به پله‌ ها نیز سرایت کرده و اگر شما فقط پله ها را بازسازی کنید، در مدت کوتاهی دوباره شاهد خرابی‌های داخل آن‌ها خواهید بود.

2- ارائه انواع طراحی جدید بازسازی پله ‌ها

اگر می‌خواهید پله های داخلی خانه یا محل کار را بازسازی کنید، قطعاً طراحی استفاده شده برای آن‌ها بر روی دکوراسیون داخلی تأثیر می‌گذارد. بنابراین شرکت فنی مهندسی بیستون حتماً طراحی‌های جدید را در اختیار شما قرار خواهد داد و البته ویژگی‌های هر کدام از آن‌ها را برای شما توضیح می‌دهد. برای مثال اغلب مشتریان تنها به فکر زیبایی هستند و طول عمر مواد به کار رفته در راه پله ‌ها را مد نظر قرار نمی‌دهند. در صورتی که شاید برای منطقه مسکونی شما یا حتی براساس میزان رفت و آمد از پله‌ها، استفاده از برخی از مصالح ساختمانی برای طراحی پله مانند چوب و یا شیشه اصلاً مناسب نباشد. بنابراین کارشناسان ما توضیحات لازم را برای شما ارائه می‌کنند تا بتوانید یک انتخاب درست داشته باشید.

3- شروع فرآیند بازسازی

اگر بازسازی تنها به تعویض برخی از پله‌ها و تعمیر آن‌ها خلاصه شود، قطعاً نیاز به تخلیه ساختمان نخواهد بود اما در صورت نیاز به تعویض مصالح به کار رفته زیر پله‌ ها، باید ساختمان را تخلیه کنید تا پله ها به طور کامل تخریب شده و مجدداً بازسازی انجام شوند.

4- اجرای طرح بر روی پله‌ ها

در مرحله آخر، طرح انتخاب شده، بر روی پله ها اجرا خواهد شد. در واقع باید ابتدا زیرسازی پله‌ها انجام شود و سپس طراحی جدید برای آن‌ها اعمال گردد.

جمع بندی:

امیدواریم که از مطالعه‌ی این مقاله لذت برده باشید. اگر قصد بازسازی و بهبود وضعیت ملک خود را دارید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بازسازی سرویس بهداشتی و تعمیر و رگلاژ انواع درب و پنجره را نیز مطالعه کنید. اگر مایل به بازسازی راه پله های قدیمی ملکتان هستید، شرکت فنی مهندسی بیستون بعد از بررسی وضعیت پله ‌ها، برآورد تقریبی از هزینه‌ها نیز خواهد داشت تا شما بر اساس بودجه خود بتوانید تصمیم درستی را برای تعمیر و بازسازی پله ها اتخاذ کنید. برای دریافت مشاوره رایگان و استعلام قیمت حدودی لطفا با شماره 02122256426 یا 09126024810 تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *