بلاگ

آموزش تعمیر و رگلاژ پنجره دو جداره

رگلاژ درب دو جداره

آیا می‌دانید رگلاژ نبودن درب و پنجره دو جداره چه مشکلاتی ایجاد می کند؟ وقتی که به عنوان مثال درب یا پنجره دو جداره بالکن خانه شما رگلاژ نباشد، علاوه بر اینکه هنگام باز و بسته شدن گیر می‌کند، بلکه به دلیل کیپ نشدن گرد و غبار، حشرات و صدا را نیز عبور می‌دهد. به همین دلیل این مقاله را به همراه فیلم آموزشی برای شما آماده کردیم که با بررسی آن بتوانید به راحتی رگلاژ کنید. اگر نتوانستید می‌توانید از کارشناسان ما کمک بخواهید تا علاوه بر رگلاژ، در صورت نیاز تعمیر درب و پنجره را نیز برای شما انجام دهند.

شاید شما که این مطلب را مطالعه می‌کنید با مشکل رگلاژ نبودن پنجره یا درب های ساختمان مواجه شده‌اید. اگر پنجره ها به درستی نصب نشوند و یا ضربه به آن‌ها وارد گردد، در زمان باز و بسته کردن لنگه بازشو، صدای زیادی ایجاد شده و بنابراین به راحتی باز و بسته نمی‌شود. به این حالت رگلاژ نبودن گفته می‌شود. البته دقت داشته باشید که به مرور زمان نیز ممکن است دچار مشکل رگلاژ نبودن بشوید و به همین دلیل است که باید تلاش کنید ضمن استفاده از یراق آلات با کیفیت، در زمان مناسب نسبت به رگلاژ یا تعمیر درب و پنجره اقدام کنید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا در مورد آموزش رگلاژ پنجره دو جداره هزینه این کار و نحوه تعمیرات آن صحبت کنیم.

فیلم رگلاژ پنجره دو جداره

در ادامه فیلم رگلاژ پنجره دو جداره را که توسط کارشناسان گروه فنی و مهندسی بیستون آماده شده است را مشاهده می‌کنید. لطفا ویدئو را ببینید و سپس ادامه مقاله را مطالعه کنید. در صورتی که سوالی داشتید می توانید در بخش نظرات بپرسید تا کارشناسان ما در اولین فرصت پاسخ دهند.

 

توجه: اگر ساکن تهران هستید و قصد تعمیر، رفع افتادگی و یا رگلاژ درب و پنجره منزل یا دفتر کار خود را دارید، همین حالا با ما تماس بگیرید. گروه فنی و مهندسی بیستون آماده ارائه خدمات رگلاژ و تعمیر انواع درب و پنجره در تهران و شهرستان‌ها است. بدین منظور کافی است که با کارشناسان ما از طریق واتساپ یا تماس با 02122256426 یا 09121497081 یا 09126024810 در ارتباط باشید.

چرا به رگلاژ درب و پنجره دو جداره نیاز داریم؟

رگلاژ پنجره دو جداره

اگر پنجره دوجداره رگلاژ نباشد علاوه بر اینکه هنگام باز و بسته شدن گیر می‌کند، بلکه به دلیل کیپ نشدن گرد و غبار، حشرات و صدا را نیز عبور می‌دهد.

تفاوتی نمی‌کند که شما در ساختمان خود پنجره دو جداره دو حالته دارید و یا از پنجره دو جداره تک حالته استفاده می‌کنید. به هر حال اگر موارد زیر را مشاهده کردید، باید حتماً نسبت به تعمیر پنجره و همچنین رگلاژ پنجره آن اقدام نمایید:

– علی رغم اینکه پنجره ساختمان دو جداره است ولی به راحتی هوای سرد از آن عبور کرده و یا گرد و خاک به داخل ساختمان وارد می‌شود.

– زمانی که شیشه‌ها را می‌شویید، علی رغم بسته بودن پنجره‌ها، آب از درز‌های پنجره به داخل ساختمان نفوذ می‌کند.

– آیا باز و بسته کردن لنگه بازشو، به سختی انجام می‌شود و صدای بسیار زیادی می‌شنوید؟

– آیا قسمت لولای بازوی لنگه بازشو شکسته یا خراب شده است و همین موضوع باعث می‌شود باز و بسته کردن پنجره کمی سخت گردد؟

– یراق‌آلاتی که به پنجره متصل است را بررسی کنید. در صورت خرابی و یا پوسیدگی لاستیک‌های دور پنجره، باز هم باید برای تعمیر و رگلاژ پنجره دو جداره اقدام نمایید.

رگلاژ انواع پنجره دو جداره

از آنجایی که پنجره‌های دو جداره در انواع مختلف وجود دارند، بنابراین تعمیر آن‌ها با یکدیگر تفاوت خواهد داشت. مراحل انواع رگلاژ پنجره‌های دو جداره به صورت مختصر به شرح زیر است. اگر در انجام رگلاژ پنجره مشکلی داشتید، یا نیاز داشتید که ما در این امر به شما کمک کنیم، همین حالا با کارشناسان بیستون تماس بگیرید.

1- رگلاژ پنجره دو جداره تک حالته

ابتدا باید کاور لولای پنجره باز شده و سپس به کمک آچار یا پیچ گوشتی، کاور را آزاد نمایید. برای رگلاژ کردن باید لنگه بازشوی پنجره در حالت افقی و عمودی جابجا شود. اگر پیچ را به سمت ساعتگرد بپیچانید، لنگه به سمت بالا و اگر در جهت پاد ساعتگرد بچرخانید، لنگه به سمت پایین حرکت خواهد کرد. حتماً باید رگلاژ به دو صورت افقی و عمودی انجام شود تا بتوانید لنگه بازشو را به حالت مناسب در جای خود نصب کنید. در این صورت باز و بسته کردن پنجره بدون مشکل انجام می‌شود. حتی در صورتی که نیاز است، حتماً باید لولای پنجره را عوض کنید.

2- رگلاژ پنجره دو جداره دو حالته

برای این منظور باید لولای پایین لولای، اهرمی و لولای بالا تنظیم گردد. برای تنظیم لولای پایین باید از دو پیچ با حفره شش ضلعی استفاده نمایید. اما برای تنظیم کردن لولای بالا، به دلیل اینکه روی لولا پیچی وجود ندارد بنابراین لازم است حتماً لولای پایین را بیرون بیاورید تا بتوانید پیچ‌هایی که مربوط به لوله‌های بالا هستند را مشاهده کنید. پیچ عمودی برای حرکت لنگه به سمت بالا و پایین و پیچ دوم که در کنار آن قرار گرفته است، حرکت به سمت چپ و راست را تنظیم می‌کند. در نتیجه شما با تنظیم کردن این پیچ‌ها می‌توانید لولای پنجره دو جداره دو حالته را تنظیم کرده و عمل رگلاژ را انجام دهید.

3- رگلاژ پنجره دو جداره کشویی

شاید پنجره محل کار یا خانه شما از نوع کشویی باشد. در واقع لنگه بازشو بر روی ریل‌ها حرکت می‌کند و در نتیجه پنجره باز خواهد شد. در صورتی که حرکت درب بر روی ریل دچار مشکل گردد، باید حتماً برای رگلاژ دست به کار شوید. برای این منظور باید ابتدا لولای پنجره باز شده و سپس پیچ عمودی حفره‌ها را در سمت بالا و پایین حرکت دهید. اکنون باید به سراغ پیچ دوم رفته و آن را در جهت چپ و راست به صورت موازی با پیچ‌های عمودی پنجره حرکت دهید.

4- رگلاژ پنجره دو جداره آلومینیومی

اگر چه رگلاژ پنجره دو جداره آلومینیومی همانند رگلاژ پنجره upvc انجام می‌شودد اما با توجه به پیچیدگی یراق‌آلات پنجره‌های آلومینیومی، این کار نیاز به تخصص بیشتری داشته و حتی دشواری آن نسبت به پنجره upvc بیشتر است. به همین دلیل هزینه این کار افزایش پیدا می‌کند.

5- رگلاژ پنجره upvc

هدف از استفاده از پنجره‌های دوجداره این است که از ورود هوای سرد و گرم، آلودگی صوتی و گرد و غباری که در داخل هوا وجود دارد، به داخل ساختمان جلوگیری گردد. بنابراین عملیات رگلاژ پنجره دو جداره upvc به افزایش کارایی این قبیل پنجره‌ها کمک می‌کند و از طرف دیگر باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد. بنابراین اگر می‌خواهید رگلاژ پنجره دو جداره یو پی وی سی را انجام دهید باید قسمت‌های زیر مورد بازرسی و تعمیر قرار گیرند:

1- لولای بازشوی پنجره

همانطور که گفته شد پنجره‌ های دو جداره به دو صورت تک حالته و دو حالته وجود دارد. باید لولای پنجره از نظر سلامت و کارایی مورد بررسی قرار گرفته و در صورت نیاز، عایق‌کاری انجام گیرد.

2- کنترل لنگه بازشو پنجره

با توجه به اینکه باز و بسته کردن درب و پنجره می‌تواند به این آسیب وارد کرده و بعد از گذر زمان باعث استهلاک‌ در آن شود، بنابراین ممکن است بعد از چند سال پنجره به خوبی کیپ نشده و همین مسأله باعث ورود هوای سرد و گرم و گرد و غبار به داخل ساختمان خواهد شد. بنابراین لنگه بازشو باید کنترل شود.

3- شیشه دو جداره

شیشه دو جداره

علاوه بر کنترل قاب پنجره، باید شیشه دو جداره در زمان رگلاژ پنجره دو جداره یو upvc نیز کنترل گردد. شیشه علاوه بر کنترل ورود هوای سرد و گرم، از ورود آلودگی صوتی نیز جلوگیری می‌کند.

4- بررسی یراق آلات پنجره

لاستیک دور درب، عایق‌بندی لولا و کلیه قسمت‌های که به عنوان یراق‌آلات شناخته می‌شود را کنترل کنید و در صورت خرابی، نسبت به تعویض یراق آلات اقدام کنید.

اهمیت رگلاژ پنجره دو جداره

براساس نوع پنجره مورد استفاده در ساختمان و میزان استفاده از آن، باید در بازه‌های زمانی منظم برای رگلاژ پنجره اقدام کنیم. به طور کلی متخصصان معتقد هستند رگلاژ و تعمیر پنجره ‌های دو جداره باید حتماً در فاصله ۶ ماه تا یک سال انجام شود. این موضوع از چند نظر اهمیت دارد:

– در صورتی که پنجره مشکلی داشته باشد، نمی‌تواند به خوبی در برابر جریان هوا و آلودگی صوتی عایق شود و در نتیجه این موضوع باعث نفوذ گرد و غبار به داخل ساختمان شده و حتی به اتلاف انرژی نیز کمک می‌کند.

– همچنین اگر رگلاژ پنجره دو جداره در زمان مشخص شده انجام نگیرد، آسیب وارده به قطعات و یراق‌آلات آن بیشتر می‌گردد و حتی ممکن است نیاز به تعویض برخی از قطعات شود. در صورتی که اگر شما زودتر از موعد رگلاژ را انجام می‌دادید، با کمی تعمیر و عایق کردن یراق‌آلات می‌توانستید همان کارایی اولیه را از پنجره به دست بیاورید.

– رگلاژ کردن پنجره دو جداره به افزایش طول عمر یراق‌آلات آن کمک می‌کند.

هزینه رگلاژ پنجره دو جداره

هزینه رگلاژ پنجره دو جداره

قطعاً موضوعی که برای همه ما اهمیت دارد، بحث هزینه رگلاژ پنجره دو جداره است. چند عامل بر روی این موضوع تأثیر می‌گذارد:

– نوع پنجره دو جداره نصب شده در ساختمان شما چیست؟

همانگونه که گفتیم رگلاژ پنجره دو جداره دو حالته، تک حالته، کشویی، upvc و آلومینیوم متفاوت است. برای مثال چون رگلاژ پنجره دو جداره آلومینیومی کمی دشوارتر از پنجره یو پی وی سی است، بنابراین زمان انجام رگلاژ این نوع پنجره طولانی‌تر شده و هزینه کار برای شما افزایش پیدا خواهد کرد.

– تعداد پنجره‌های موجود در ساختمان چند عدد است؟

مسلما هر چه تعداد پنجره‌ها بیشتر شود، باید هزینه بیشتری را برای رگلاژ پنجره دو جداره پرداخت کنید.

– میزان آسیب وارد شده به یراق‌آلات چقدر است؟

گاهی اوقات رگلاژ پنجره تنها با کمی باز و بسته کردن لولا، روغن کاری و یا تغییر در وضعیت لوله‌ها، به اتمام می‌رسد اما ممکن است خرابی رخ داده در پنجره به حدی باشد که راهی جز تعویض لاستیک دور پنجره و تعویض پیچ و مهره‌ها باقی نمانده و همین مسأله هزینه کار را برای شما بیشتر خواهد کرد.

– آیا شیشه پنجره سالم است؟

اگر شیشه پنجره دو جداره دچار ترک و شکستگی گردد، در نتیجه نمی‌تواند همانند گذشته در برابر سرما، گرما و گرد و غبار عایق باشد. بنابراین باید شیشه را عوض کنید که باز هم در چنین شرایطی هزینه کار برای شما افزایش خواهد یافت.

رفع افتادگی پنجره دو جداره

رفع افتادگی پنجره دو جداره

یکی از مشکلاتی که به خصوص برای ساختمان‌های قدیمی رخ می‌دهد، بحث افتادگی پنجره دو جداره است که به دلیل باز و بسته کردن بیش از اندازه پنجره یا حتی رگلاژ نکردن آن در زمان‌های مشخص اتفاق می‌افتد. از طرف دیگر اگر پنجره به درستی در جای خود قرار نگیرد همین عامل نیز باعث افتادگی پنجره می‌شود. در زمان رگلاژ پنجره دو جداره باید حتماً به این موضوع توجه داشته باشید که نصب لنگه بازشو و حتی نصب یراق‌آلات به درستی انجام شود تا پنجره دچار افتادگی نگردد. البته جالب است بدانید که نشست کردن ساختمانی نیز منجر به افتادگی پنجره خواهد شد.

برای رفع افتادگی پنجره دو جداره باید براساس نوع ساختار پنجره عمل کنید. برای مثال رفع افتادگی پنجره‌ های کشویی به صورت زیر انجام می‌گیرد:

– ابتدا باید پنجره را از جای خود در بیاورید.

– سپس باید غلطک‌های پنجره به طور کامل مورد بررسی قرار گیرند. در صورت نیاز حتی شاید لازم باشد غلتک‌ها عوض شوند.

– بعد از آن به سراغ ریل‌های پنجره بروید تا مطمئن شوید ریل‌ها سالم هستند و اگر نیاز به تعمیر و تعویض ریل‌ها بود، اقدامات لازم را انجام دهید.

– در مرحله آخر باید پنجره را نصب کرده و روغن کاری ریل‌ها را انجام دهید.

رفع افتادگی پنجره ‌های لولایی

رفع افتادگی پنجره ‌های لولایی

اگر پنجره خانه شما از نوع لولایی دو حالته است، باید ابتدا رگلاژ پنجره را انجام دهید. سپس لوله‌های بالا و پایین را تنظیم نمایید و حتی در صورت نیاز، شیشه پنجره را سرویس کنید.

اما اگر می‌خواهید پنجره لولایی تک حالته را تعمیر کنید تا افتادگی آن برطرف شود، باید کاور لولای درب و پنجره به طور کامل باز شود. سپس لنگه بازشو را به صورت افقی و یکبار به صورت عمودی جابجا نمایید و در نهایت رگلاژ را به صورت موازی انجام دهید تا باز و بسته شدن پنجره بدون هیچ گونه مشکلی انجام شود. در صورتی که افتادگی پنجره شدید باشد شاید کارشناس تصمیم بگیرد یک رگلاژ ساده را برای این پنجره انجام دهد.

رگلاژ درب ورودی

رگلاژ درب دوجداره

علاوه بر پنجره ممکن است درب ساختمان نیز دچار مشکل شده باشد. برای مثال کج شدن لولای درب، ورم کردن قسمتی از درب و سر و صدای زیاد در هنگام باز و بسته کردن درب ساختمان، از جمله مشکلاتی است که به دلیل رگلاژ نبودن آن اتفاق می‌افتد. در زمان رگلاژ کردن درب ورودی باید نوع لولای درب را بررسی کنید. انواع لولای قابلمه‌ای، پروانه‌ای، لولای تخت، لولای مخفی، لولای بادبزنی، لولای مسجدی و لولای پاشنه‌ای برای درب ورودی ساختمان استفاده می‌شود که رگلاژ کردن هر کدام از آن‌ها با یکدیگر متفاوت است. در زمان رگلاژ کردن، متخصص باید بررسی کند که درب ورودی دچار چه مشکلی شده است. گاهی اوقات طبله کردن درب باعث می‌شود باز و بسته کردن دچار مشکل گردد. بنابراین باید سمباده‌کشی چوب انجام شود تا از حالت ورم خارج گردد.

گاهی اوقات لولای درب مشکل پیدا کرده است و باید آن را سرویس نمود. برای مثال سفت شدن لولا، باعث سختی باز و بسته شدن درب می‌گردد. حتی ممکن است در زمان نصب درب چوبی، به درستی عمل نکرده باشید و لولا کج شده باشد. در این صورت راهی جز تعمیر یا تعویض آن باقی نمی‌ماند.

رگلاژ درب ضد سرقت

در ساختمان‌های امروزی از درب ضد سرقت برای افزایش ایمنی کار استفاده می‌کنند. اگر درب ضد سرقت در ساختمان شما به سختی باز و بسته می‌شود و یا اینکه صدای زیادی را از آن می‌شنوید؛ یا حتی در صورتی که جریان هوا به راحتی وارد ساختمان شده و هدر رفت انرژی بسیار زیاد است، باید برای رگلاژ درب ضد سرقت اقدام نمایید. در زمان رگلاژ کردن باید تمامی یراق‌آلات و اتصالات این درب‌ها مورد بررسی قرار گیرد. اگر قطعه‌ای دچار مشکل گردد، هم کارایی درب از نظر ایمنی بسیار پایین آمده و هم این درب‌ها دچار استهلاک بسیار زیادی خواهند شد. لولای به کار رفته در درب ضد سرقت از استحکام و مقاومت بسیار بالایی برخوردار است و به همین دلیل نقش مؤثری را در رگلاژ درب ایفا می‌کند. در صورتی که لولا دچار مشکل گردد، عملکرد درب نیز افت خواهد کرد. به همین دلیل وقتی در مورد رگلاژ درب ضد سرقت صحبت می‌کنیم، در اولین قدم باید لولای درب مورد بررسی قرار گیرد. اگر در زمان‌های مشخص نسبت به روغن کاری لولا اقدام کنید، قطعاً لولا طول عمر مفید بیشتری خواهد داشت.

نکات مهم برای رگلاژ پنجره دوجداره

– زمانی که فرآیند رگلاژ تمام می‌شود، باید لنگه بازشو بر روی قاب پنجره به طور کامل چفت گردد در غیر این صورت عمل رگلاژ به درستی انجام نگرفته است.

– حتماً تمامی یراق‌آلات شامل لولا، پیچ‌ها و حتی حلقه لاستیکی دور پنجره را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید. حتی اگر چسب مخصوص که برای درزگیری استفاده شده است از بین رفته باشد، باید آن را ترمیم نمایید چون در غیر این صورت رگلاژ به درستی انجام نخواهد شد.

– رگلاژ پنجره را در زمان مناسب انجام دهید. برای مثال اگر در فصل سرما بخواهید این کار را انجام دهید ساختمان بسیار سرد شده و میزان مصرف انرژی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین قبل از اینکه وارد فصل پاییز و زمستان شویم، نسبت به رگلاژ پنجره‌ های دو جداره اقدام نمایید.

تعمیر پنجره آلومینیومی قدیمی

تعمیر پنجره آلومینیومی

در ساختمان‌های قدیمی عمدتا از پنجره‌های آلومینیومی استفاده شده است. به همین دلیل برخی از مشتریان به فکر تعمیر پنجره آلومینیومی قدیمی هستند. با توجه به اینکه این قبیل پنجره‌ها سبک و بادوام بوده و از مقاومت بالایی برخوردار هستند، در نتیجه هنوز هم در ساختمان‌های تجاری، اداری و در کارخانه‌ها استفاده می‌شوند. انعطاف‌پذیری بالا و به اصطلاح چکش‌خوار بودن پنجره آلومینیومی، قابلیت عایق بسیار مناسب و نداشتن سر و صدا از جمله مهمترین ویژگی‌هایی است که استفاده از پنجره‌های آلومینیومی را افزایش داده است. اگر شما به فکر تعمیر پنجره آلومینیومی قدیمی هستید باید متخصص تمامی یراق‌آلات پنجره را مورد بررسی قرار دهد. گاهی اوقات با عوض کردن برخی از اتصالات، پنجره همانند گذشته کارایی خواهد داشت. اما در صورتی که نیاز به تعویض برخی از قطعات باشد باید اجازه دهید کارشناس طبق نظر خود عمل کند. (به شما پیشنهاد می‌کنیم مقاله تعویض پنجره قدیمی با دوجداره را مطالعه کنید)

رگلاژ پنجره دو جداره

امیدواریم که مطالعه این مقاله برای شما مفید بوده باشد. اگر قصد رگلاژ پنجره دو جداره منزل یا دفتر کار خود را دارید، با ما تماس بگیرید. گروه فنی و مهندسی بیستون آماده ارائه خدمات رگلاژ و تعمیر انواع درب و پنجره در تهران است. بدین منظور کافی است که با کارشناسان ما از طریق واتساپ یا تماس با 02122256426 یا 09121497081 یا 09126024810 در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *